Olajcsere

Az egyik leggyakoribb és egyben a legfontosabb karbantartási művelet egy jármű életében, sokszor mégis a spórolás vagy a nemtörődömség áldozatává válik.

Az olaj szerepe a belső égésű motorban

Elsődleges feladata az egymáson elmozduló alkatrészek kenése, a súrlódás minimalizálása és lehetőség szerint a fém a fémen történő érintkezésének megakadályozása. Ezen kívül a motorolaj feladata egyes alkatrészek hűtése, tisztán tartása, korrózióvédelme, szennyeződések és kopásból adódó részecskék elszállítása.

A kenés helyei:

-főtengely, hajtórúd, dugattyúcsapok

-dugattyúk, gyűrűk, perselyek

-turbó (feltöltött motoroknál)

-szelepvezérlés alkatrészei: vezérműtengely, szelepek, szelephimbák esetleg lánc

-hidraulikus szelephézeg kiegyenlítő olaj ellátása

-segédberendezések

Miért kell olajat cserélni?

Az olajat használat közben fizikai és kémiai hatások érik, ennek eredményeként kenőképessége folyamatosan romlik. Legfőbb okai, hogy szennyeződések kerülnek bele, megég, kokszosodik, oxidálódik, módosul a viszkozitása, bizonyos adalékai leépülnek. Fontos megjegyezni, ha egy olaj használatba kerül egyes kémiai folyamatok beindulnak és futásteljesítménytől függetlenül szükségessé fog válni a cseréje.

Milyen gyakran kell cserélni?

A mai autók csereperiódusa nagy általánosságban 20000-30000 km és 1-2 év, amelyik hamarabb bekövetkezik. Természetesen az autógyártók minden típusra pontosan megadják a szervízkövetelményeket, amely megtalálható a gépkönyvében, de szervizünkben is segítünk a pontos tájékozódásról.  Ezen felül elmondható, hogy az újabb modelleknél a gyárak szeretik minél jobban kitolni a szervizelési intervallumokat az üzemeltetési költségek látszólagos leszorítása érdekében. Az extrém hosszú csereperiódusok helyett ajánljuk a 15-20 ezer km vagy az 1 év betartását.

Mi való bele?

Alapvető, hogy megfelelő viszkozitású olajat válasszunk. Ez két számból tevődik össze, melyből az első az alacsony, a második a magas hőmérsékletű kenőképességre utal (pl.: 5W-30). Ezen felül lényeges, hogy gyári specifikációnak megfelelő olajat használjunk. Ez azért is nagyon fontos, mert a mai motorok olyan egyedi igényeket támasztanak a motorolaj felé, amelyeket csak a gyár által minősített kenőanyag képes teljesíteni. Az ettől való eltérést semmilyen esetben sem ajánljuk!

Milyen márkát válasszunk?

Ha tudjuk milyen minősítésű olaj felel meg az autónkba választhatunk többféle márka és árkategória közül. A kirívóan olcsó és a szupermarketek „gazdaságos” olajait mindenképp ajánlott elkerülni. Sajnos a gépjárművekben használt olajakat nagy mértékben hamisítják, ha valahol rendkívül kedvező áron találjuk meg jó nevű gyártók termékeit legyünk gyanakvóak! Szervizünkben minőségi középkategóriás és prémium olajokból segítünk megtalálni az autójának legmegfelelőbbet.

Miben tesz kárt a túlhasznált olaj?

A motorolaj folyamatos leépülése és szennyeződése során csökken a kenőképesség, ami fokozott kopással jár a motor minden terültén. Emellett az elhanyagolt karbantartás következménye lehet, hogy az olajfuratok, olajjáratok keresztmetszete lecsökken, esetleg teljesen eltömődik, ami nagyon hamar végzetes károsodáshoz vezet, hiszen ilyenkor az adott helyen teljesen megszűnik az olajellátás.

Említést érdemelnek a turbófeltöltővel rendelkező belsőégésű motorok, hiszen mind dízel, mind benzin üzemű motorról beszélünk, az utóbbi idők fejlesztései nyomán nagy százalékukon megtalálható ez az alkatrész. A turbófeltöltő csapágyának kenéséről szintén a motorolaj gondoskodik, mely elégtelen kenés során nagyon hamar károsodhat. Ha a turbófeltöltő meghibásodott és cserélni szükséges, akkor több százezer forintos javítási költséggel lehet számolni, mellyel szemben az olajcserére odafigyelni elenyésző dolog.

Olajszint

A megfelelő minőségű és időben lecserélt olaj mellett rendkívül fontos az olajszintre odafigyelni. A belsőégésű motorok olajfogyasztása egy bizonyos mértékig teljesen normális dolog. Hogy hol a határ? Egyes gyártók 1 L/1000 kilométert is megengednek, de ez már szélsőséges eset, az a motor, ami a kenőanyagot ilyen mértékben fogyasztja mindenbizonnyal valamilyen mechanikai problémával küzd. Ami még elfogadhatónak mondható 0.5 L/2-3000 kilométerenként. Célszerű az olajszint ellenőrzést is ilyen intervallumonként beiktatni és amennyiben szükséges pótolni az elhasznált motorolajat.

Konklúzió

Figyeljünk oda az olajcserére, hiszen óriási összegeket emészthet fel az elmulasztott karbantartás által okozott károk javítása, nem beszélve a tudatról, hogy egy megfelelően karbantartott járművel közlekedhetünk.