Vezérlőegység diagnosztika

A gépjárművek javítása manapság már elképzelhetetlen számítógépes diagnosztika nélkül. A gépjármű vezérlőegységéből kiolvasott adatok ismerete nem egy plusz segítség a hibamegállapításkor, hanem alapfeltétele!

Egy mai középkategóriás jármű elektromos hálózata 5-10 vezérlőegységet tartalmaz, de komolyabb felszereltségű autóknál ez elérheti 25-30 (!) darabot is. Minden részegységet külön "számítógép" felügyel és irányít, pl.: motor, ABS, karosszéria, műszerfal, klíma, légzsákok stb. Ahhoz, hogy a minél több jármű, minél több vezérlőegységével megfelelő mélységben tudjunk "kommunikálni" komoly műszeres háttér szükséges.

Ha valamely területen hiba keletkezik, akkor azt jó eséllyel tárolja a hozzá tartozó vezérlőegység, de nem feltétlenül! Ha van eltárolt hibakód, az még közel sem jelenti azt, hogy megvan a hiba, hiszen csak további diagnosztikai lépések után bizonyosodhatunk meg arról, hogy az ok, okozat vagy, hogy egyáltalán tényleges hibával állunk-e szemben?

Hibakeresésen túl fontos művelet az egyes egységek, alkatrészek alapbeállítása. Erre akkor van szükség, amikor bizonyos alkatrészeket cserélünk, takarítunk. Ilyenkor szükséges a megváltozott "körülményeket" a vezérlőegységhez illeszteni, különben rendellenes viselkedést tapasztalhatunk.  

Könnyen belátható, hogy a mai gépjárművek javításához komoly szakmai tudás és műszeres háttér szükséges, melyet már a legegyszerűbb műveletek során sem lehet nélkülözni.

Műhelyünkben megtalálhatóak többmárkás műszerek, melyekkel a legtöbb járművel képesek vagyunk "kommunikálni", ezen kívül rendelkezünk Ford, Opel és VW csoport gépjárműveihez márkaspecifikus műszerrel, melyekkel mélyebb szintű diagnosztikát tudunk végezni.